Na střeše evropy Mont Blanc 4810m 1.9.2011 19:44:24
Ahoj zdravím všechny kdo to tu čtete. Jak by vám mělo být známo tak včera (31.8.2011 v 14:30) jsme (Martin Kremer, Zdeněk Král a Roman Šedivý) stanuli na vrcholu nejvyšší hory evropy Mont Blanc. Průběh, popis a zážitky. Na Tete Rouse jsme šli na těžko (stany a všecko) 3150m (tak nějak) tam jsme byli s tím že vytáhneme zas stejný obsah na Gouter a tam postavíme stany a zkusíme vrchol. Jenže jak se dostávala předpověď tak bylo jasné, že na pokusy není prostě čas. Napadla mě možnost zkusit na lehko vrchol přímo z Tete Rouse (což je hooodně stoupání) probral jsem to s Edou (člověk co šel matterhorn jako my). V tu dobu co jsem to s ním řešil se to rozlehlo po snad všech lidech co tam bivakovali. Tak už v 2:30 někdo vyrážel do žebra kde padají neustále kameny! Neskutečné člověk ani nemohl spát protože ho tyhle turisti budili tím jak vyráželi za sebevraždou. Další vstávali kolem 4 hodiny a my jako předposlední v 6:28 cestou nahoru na Gouter (asi 800 výškových metrů) je spíše lezecká cesta hodně odfixovaná. Tam se dělí horolezci a turisti. Dal jsem to za rekordní hodinu a půl (normálně se to leze tak 2-3) všecky (i ty první) jsem předlezl (a to jsem se k vlastní hrdosti ani nedotkl fixu a lezl sólo mimo trasu). Na od Goutera začal ledovec a nekonečné stoupání a teplota kolem -30 stupňů (s větrem). Průrvy, úzké hřebínky a prudké ledové svahy na obrovském ledovci nás dovedli asi po 8 hodinách (s pauzama) k vrcholu, který není nikterak zajímavý (hřeben o šířce asi tak 1m) ale nejvyšší v evropě. 4810m si vezme svoje (především v závislosti na předchozí aklimatizací). Intenzívní bolest hlavy není v terénu bez lezení (matterhorn) problémem. Vrchol, fotky videa, radost, emoce, zima, nepochopení toho že jsme na vrcholu evropy. První ze všech co vyráželi ze stejného místa. A pak nekonečné a nepříjemné klesání... přicházející mraky (pravděpodobně bouřkové) mi přidali do kroku. Když jsme se blížili k Gouteru spatřili jsme naše přátelé a jednu osobu, která nebyla schopna pohybu a byla v bezvědomí. Přiběhli jsme i hned jsme nabídli pomoc. Hanku jsme snesli na chatu Gouter, kde byl zavolán vrtulník (byla silně podchlazená a vyčerpaná a pravděpodobně se projevila výšková nemoc) a záchranáři s ní odletěli do nemocnice. Už večer byla v pořádku a my s honzou (jejím kamarádem, kterým na tom nebyl nejlépe z toho) sestoupili dolů na Tete Rouse. Přišla noc, bouřka a hooodně silný vítr, občas jsem měl i blbý pocit z toho jak to s neupnutým (jen kamením) stanem lomcovalo ale v pohodě. Ráno jsme nabídli pomoc snesení věcí Hanky dolů. No a tak se stalo, jsme dole v Les Houches [le:zůš]. Expedice - Mont Blanc na výbornou, Matterhorn nevyšel kvůli aklimatizaci a hodně ledu, ale 3850m/4470m nejtěžší normálky v alpách je obrovský úspěch. Co nás čeká - zítra aquapark v Chamonix, sobota Ženeva a neděle domů. Hory dostanou na chvilku pokoj, příští rok... kdo ví. Hoře zdar a díky všem za podporu. (jinak vaše like a komentáře si budu moci přečíst až doma, teď jedině sms, číslo na webu).